Treinstation Oss

Ruim 150 jaar geleden stond nog helemaal niet vast dat er een spoorlijn door Oss zou komen. Rond 1846 werd vooral gesproken over een mogelijke spoorlijn van Arnhem naar Den Bosch, via Nijmegen, Grave en Veghel. Maar dat plan kwam niet van de grond. Dertig jaar later kwam er weer schot in de zaak en werd een treinverbinding via Oss en Ravenstein een reële optie. Beide gemeenten en handelsfamilie Jurgens lobbyden flink en namen aandelen. Op 4 juni 1881 stopte de officiële feesttrein op het station van Oss. 

De Vuurloze
Behalve voor het personenvervoer was de spoorweg heel belangrijk voor het goederenvervoer. Al in oktober 1881 kregen de margarinefabrikanten Jurgens en Van den Bergh toestemming om een spoorlijn v…

Ruim 150 jaar geleden stond nog helemaal niet vast dat er een spoorlijn door Oss zou komen. Rond 1846 werd vooral gesproken over een mogelijke spoorlijn van Arnhem naar Den Bosch, via Nijmegen, Grave en Veghel. Maar dat plan kwam niet van de grond. Dertig jaar later kwam er weer schot in de zaak en werd een treinverbinding via Oss en Ravenstein een reële optie. Beide gemeenten en handelsfamilie Jurgens lobbyden flink en namen aandelen. Op 4 juni 1881 stopte de officiële feesttrein op het station van Oss. 

De Vuurloze
Behalve voor het personenvervoer was de spoorweg heel belangrijk voor het goederenvervoer. Al in oktober 1881 kregen de margarinefabrikanten Jurgens en Van den Bergh toestemming om een spoorlijn van het station naar hun fabrieken aan te leggen. Het spoor mocht gebruik maken van de gemeentelijke wegen, de rails lagen gewoon in de Molenstraat. De wagons waren toen nog veel kleiner en werden met paarden getrokken. In 1914 kreeg Jurgens (de fabriek van Van den Bergh was inmiddels naar Rotterdam verhuisd) toestemming om een locomotief te gebruiken. Zij werd ‘vuurloze’ genoemd omdat dit model geen eigen stookketel had en dus geen vonken of gloeiende as kon verliezen. 

Nieuw spoor
Toch zorgde de trein zo midden in het centrum voor veel overlast en gevaarlijke situaties, vooral bij de bochtige stukken. De machinist moest eventuele voetgangers met een bel waarschuwen dat de trein in aantocht was. In 1918 werd dan ook een nieuw spoor aangelegd dat vanuit het hoofdspoor niet meer via het centrum liep, maar via de huidige Lievekamp. Nu herinnert het straatje Achter de Vuurloze nog aan dit spoor.

Deze locatie maakt onderdeel uit van de stadswandeling over de roerige periode rond de bende van Oss.

Bron: Stadsarchief Oss

Neem alvast een kijkje

Waar

Spoorlaan
Oss
Plan je route

vanaf jouw locatie

Meer informatie

Ontdek de stadswandeling

Kijk in de buurt

Toon resultaten