Vliegveld Keent
Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar bij de kleine buurtschap Keent lag vroeger een vliegveld. Tot 1958 viel Keent onder de gemeente Balgoij (tegenwoordig opgegaan in de gemeente Overasselt)
Luchtvaatschool en KLM
Keent lag vroeger aan de andere kant van de Maas. De KLM en de luchtvaartschool wilden zich ergens in het Land van Maas en Waal presenteren. Daarom werd in 1933 het vliegveld in Keent geopend. Dit ging gepaard met een vliegfeest van een week. Zowel de burgerluchtvaart als de militaire luchtvaart lieten zich daar van hun beste kant zien.
Kanalisering van de Maas
Niet lang hierna, in 1938, werd de Maas echter gekanaliseerd. Keent lag ineens op een eiland ten zuiden van de rivier, met als gevolg dat er niets meer met het vliegveld werd gedaan.
Operatie Market Garden
Maar in de T…
Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar bij de kleine buurtschap Keent lag vroeger een vliegveld. Tot 1958 viel Keent onder de gemeente Balgoij (tegenwoordig opgegaan in de gemeente Overasselt)
Luchtvaatschool en KLM
Keent lag vroeger aan de andere kant van de Maas. De KLM en de luchtvaartschool wilden zich ergens in het Land van Maas en Waal presenteren. Daarom werd in 1933 het vliegveld in Keent geopend. Dit ging gepaard met een vliegfeest van een week. Zowel de burgerluchtvaart als de militaire luchtvaart lieten zich daar van hun beste kant zien.
Kanalisering van de Maas
Niet lang hierna, in 1938, werd de Maas echter gekanaliseerd. Keent lag ineens op een eiland ten zuiden van de rivier, met als gevolg dat er niets meer met het vliegveld werd gedaan.
Operatie Market Garden
Maar in de Tweede Wereldoorlog kreeg het vliegveld een nieuw leven. De Duitse bezetters hadden behoefte aan vliegstrips waar hun vliegtuigen veilig konden staan. Het terrein in Keent werd hiervoor klaargemaakt, maar er zijn nooit Duitse vliegtuigen opgestegen. Het was alleen een ‘parkeerplaats’, want een soortgelijk vliegveldje bij Kessel was eerder klaar.
De Amerikanen, Engelsen en Canadezen maakten na de bevrijding wel gebruik van het vliegveldje. Het vliegveld stond in de oorlog bekend onder de naam Airstrip Grave/Keent B 82 en heeft in oktober 1944 een belangrijke functie gehad bij operatie ’Market Garden’. Ruim een maand werd het vliegveld in Keent zeer intensief gebruikt en waren er honderden vliegtuigen in actie: dakota’s, spitfires en tempests. Dit bracht ook een grote groep militairen met zich mee: maar liefst 160 piloten en 1.240 man grondpersoneel. En dit allemaal in het kleine Keent. Op de plek van het vliegveld is een monument geplaatst.
Liberationroute
Deze plek en het monument zijn onderdeel van de internationale Liberation Route
Informatie afkomstig uit: Het vergeten vliegveld Keent/Airstrip B82 Grave van W.F.J Boeijen